اخبار

| حضورِ فی در لوگوی کافه‌سینما |

| حضورِ فی در لوگوی کافه‌سینما |
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ [آرشیو اخبار ...]

استفاده از عدد فی در طراحی لوگو امر تکنیکی و دشواری است اما با توجه به اینکه لوگوها نیز براساس اشکال هندسی طراحی می‎شوند، استفاده از عدد فی می‎تواند طراحان را یاری نماید. مشهورترین لوگوهائی که براساس نسبت طلائی طراحی شده اند عبارتند از: اپل، کوکاکولا، پپسی.

 

به گزارش روابط‌عمومی کافه‌سینما در تغییر لوگوی کافه‌سینما نیز استفاده از عدد فی (نسبت الهی) مبنای طراحی قرار گرفت. این مبنا در ۵ برداشت به شرح زیر توضیح داده‌شده است.

برداشت١ | امضای نامرئی خدا

1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144,233,... .

سری فیبوناچی رشته ‌ای از اعداد است که در آن، اعداد غیر از دو عدد اول با محاسبه‌ ی مجموع دو عدد قبلی ایجاد می‌شوند. اما شهرت دنباله­ی فیبوناچی اصلا به این دلیل نیست.

خاصیت جذاب دنباله­ی فیبوناچی در این است که وقتی هرکدام از عددهای آن را به عدد قبل از خودش تقسیم کنیم، به عددی نزدیک به ۶۱۸/۱ می رسیم که به نسبت طلایی مشهور است. در یونان این نسبت را با حرف فی(Φ) نشان می‌دهند و آن را به عنوان «نسبت الهی» می شناسند.

فی در جهان طبیعت مثل رگه های درخشانی از یک امضای نامرئی از طرف خدا می­درخشد.

برداشت۲ | شبیه به سرنوشتِ ما

این مستطیل را، مستطیل فیبوناچی نیز می‌نامند. د‌رصورتی‌که تعدادی مربع با بُعدهايِ برابر با اعداد فیبوناچی رسم کنیم و خطی را در راستای قطر هر یک از مربع‌ها امتداد بدهیم، مارپیچ فیبوناچی شکل خواهد گرفت که همان مارپیچ صدف­های نوتیلوس و حلزون­هاست و به آن اسپیرال لگاریتمی هم گفته می­شود. اگر مارپیچ فیبوناچی را کامل رسم کنیم به مارپیچی می رسیم که ابتدا و انتهای آن نامعلوم است، این مارپیچ از هر دو طرف تا بی­نهایت پیش می­رود و چه شباهت عجیبی به سرنوشت ما آدم­ها دارد!

برداشت۳ | راز کائنات

عدد فی، از حدود ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح که توسط فیدیاس، پیکرتراش زبده‌ی یونان باستان در شیوه‌ی هنری‌اش لحاظ می‌شد تا امروز، در زمره­ی یکی از رازهای کائنات قرار دارد. عددی که ردپایش از ترمودینامیک سیاهچاله‌های فضایی گرفته تا زادآوری منظم خرگوش‌ها و حتی اهرام مصر دیده می­شود. «لوییجی پاچیولی» ریاضیدان ایتالیایی، این نسبتِ عددی را «نسبت ملکوتی» نام نهاد و «مارتین اهم» آلمانی، در کتاب خود، از آن با عنوان «نسبت طلایی» یاد کرد.

این نسبت باستانی، هر روزه خود را در حوزه‌هایی که هیچ انتظاری از آن‌ها نمی‌رود، به شکل بدیعی آشکار می‌سازد و بر انبوه سؤالات بشر می‌افزاید.

برداشت۴ | تغییر بر مبنای تناسب طلائی

کافه­سینما، پس از سه سال که از تاسیس آن گذشت و در آغاز یک جهش (در یلدای ۱۳۹۵)، از لوگوی جدید خود رونمائی کرد.

باتوجه به این که بسیاری از معماران و طراحان از عدد باستانی و مرموز فی برای طراحی­های مدرن استفاده می‎کنند تصمیم گرفتیم تا ما هم در طراحی لوگوی جدید از تناسب طلائی فیبوناچی استفاده کنیم.

برداشت۵ | لوگوئی برای آینده

نخستین لوگویی که توسط محققان باستان­شناسی کشف شده است، مربوط به دوران یونان باستان است. در آن زمان از کلمه­ی «آرم» استفاده می­شد که این واژه ریشه یونانی دارد. لوگو به صاحبان کار و کسب اجازه می­دهد تا محصولات خود را با نشان و هویتی متمایز به مشتریان معرفی کنند. در طراحی لوگوی جدید کافه­سینما، اصول زیر را مد نظر قرار داده­ایم:

۱. سادگی

برای اینکه مخاطب، بدون اینکه زمان زیادی را صرف درک لوگو کند، به راحتی پیام آن را دریافت­کند.

۲. به­یادماندنی

از عناصری در این لوگو استفاده شده است که آن را با رابطه­ای شفاف، در ذهن مخاطب نگه­دارد.

۳. بی­انتها

لوگوی جدید کافه­سینما محدودیت سنی ندارد و پس از چند سال، اثرگذاری خود را از دست نمی­دهد.

۴. چندمنظوره

لوگوی جدید، توانایی به کار رفتن در تمامی برنامه­های کاربردی و انواع رسانه را دارد؛ از مقیاس کوچک گرفته تا یک بیلبورد بزرگ.

۵. تناسب مفهومی

ارتباط مفهومی میان لوگو و کار و کسب کافه­سینما را با پیکتوگرام برقرار کردیم.

گزارش تصویری

تصاویر مربوط به خبر